CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Ahad, 16 Januari 2011

Sibuknya Mereka!

Faeiqah , Batrisyia dan Addeen...tiga nama yang memiliki 1001 karektor yang tersendiri.. Tetapi mereka mempunyai rutin harian yang hampir sama dalam segala hal. Mereka akan mula membersihkan diri pada jam 6 pagi. Selesai berpakaian lengkap, mereka akan menunaikan solat Subuh. Kemudian, mereka angkat beg-beg sekolah (setiap seorang membawa 2 buah beg yg padat diisi dengan buku2 dan kamus.) serta meletakkannya di tepi pintu. Ianya memudahkan Abah mereka mengangkat beg-beg untuk dibawa masuk ke dalam kereta.

Aku hanya menanti mereka di meja makan, menemani mereka bersarapan dengan Abah. Seusai minum air milo ataupun susu serta hidangan ringkas yang aku sediakan, mereka menyalam tanganku yang halus bak sutera, mencium kedua belah pipiku yang gebu dan kami saling berpelukan sebelum aku mengucup ubun-ubun kepala mereka serta berpesan "Belajar ye sayang".

Seawal 6.45 pagi, mereka sudah memulakan perjalanan buat hari itu. FAeiqah akan duduk tenggelam di dalam dunianya sendiri, membaca novel yang memang sentiasa akan dibawa dan diletakkan di dalam kereta Abah. Batrisyia pula akan rancak berbual dengan Abah dan Addeen pula, kadang-kala dia akan menyambung semula tidurnya sebelum sampai ke sekolah. Jika tidak pun, dia akan bersama berbual rancak dan bercerita dengan Batrisyia dan Abah.

Sesampai di pintu masuk Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Kong Min, Faeiqah dan Batrisyia akan bersalaman dengan Abah dan terus ke dewan sekolah. Jam 10.20 pagi, mereka akan bersama-sama duduk di kantin sekolah dan menghabiskan bekalan yang aku telah sediakan.

Addeen pula, dia akan dihantar ke Affan Little Muslim Pre-School di Taman Pelindung Bayu, Beserah yg jaraknya kurang daripada satu kilometer dr sekolah kakak-kakaknya. Selesai menghantar anak-anak, Abah akan terus pandu kereta ke tempat kerjanya di Gebeng.

JAm 11.45 pagi, aku pandu kereta ke Affan untuk menjemput Addeen yang akan keluar jam 12 tengahari. Biasanya bila aku sampai, Addeen akan keluar dari sekolah dengan diiringi guru kelasnya. Dan menjadi kebiasaanku, aku akan bertanya tentang perkembangan Addeen di sekolah dr gurunya sekejap sebelum ke sekolah kakak-kakaknya pula.

Jam 12.10 tengahari, aku dan Addeen akan duduk di dalam kereta, menunggu waktu sekolah SJK(C)Kong Min tamat jam 1.10pm. Setiap hari, aku akan pastikan aku membawa buah-buahan dan susu sebotol untuk Addeen. Sambil-sambil itu, aku akan melayan Addeen bercerita tentang aktivitinya di sekolah. KAdang-kala dia akan bercerita sampai kakak-kakaknya keluar dari sekolah! 50 minit bercakap dan bersoal-jawab dengan aku! Ada masa, pening jugak aku dibuatnya!Tapi sesekali aku bawa sekali kereta-kereta mainannya supaya dia tak ganggu aku dikala aku tidak berapa sihat atau aku ingin menghabiskan bacaan novelku..hehehehehehe... Kejamkah aku????


Sebaik sahaja FAeiqah dan Batrisyia memasuki kereta, aku terus menyusuri jalan pulang ke rumah kami. 20 minit memandu, kami sampai. Ketiga-tiganya  terus gantung baju sekolah masing-masing (selalunya aku kena ingatkan jugak walaupun itu adalah rutin mereka sejak dari umur 5 tahun lagi!) , mandi, solat Zohor dan makan tengahari di hadapan TV. Alasan mereka "Masa ni aje kitorang bole tengok tv." Betul juga kata mereka sebab jam 2.30 petang, masing-masing sudah siap untuk ke KAFA As-Syakirin. Hanya FAeiqah sahaja yang tinggal dirumah menemaniku kerana dia sudah tamat kelas KAFA tahun lepas selepas tamat UPKKnya. Tempoh yang ada, dia gunakan untuk menyiapkan kerja-kerja sekolahn dan melipat baju-bajunya.

Selesai solat Asar, Faeiqah pula bersiap untuk pergi mengaji Al-Quran di  dengan Ustazah Fadijah di KAFA yang sama. 5.30 ptg, aku hantar dia ke KAFA. Disana dia akan mengaji diikuti dengan adik-adiknya yang selesai KAFA jam 5.45 petang. Abah yang pulang dari kilang jam 5.30 petang akan terus ke KAFA yang dijalankan di Masjid BAndar Damansara Kuantan, bersolat Asar disana dan terus membawa anak-anak pulang ke rumah jam 6 petang. Mereka akan bersenggang dan bersedia untuk Maghrib sebelum makan malam sebaik selesai solat Maghrib. Dan kemudian, menyelesaikan kerja-kerja sekolah serta tidur jam 9 malam.

Setiap Sabtu pula, Faeiqah dan Batrisyia menghadiri kelas tambahan di sekolah serta menyertai aktiviti ko-kurikulum sehingga jam 12.30 tengahari. Ahad pula, mereka menghadiri kelas Tahfiz di masjid dari jam 8.30 pagi hingga 1.30 petang...

Kasihan rasanya pabila melihat wajah-wajah  keletihan yg tidur nyenyak di bilik mereka. Zaman aku dahulu, masih ada masa untuk bermain basikal dan bermain masak-masak bersama kawan-kawan. Aku masih ada masa untuk mencari dan mengumpul setem  serta membaca novel di hujung minggu serta menulis surat untuk boyfriend yang dok kat Kerteh masa tu! Siapakah dia??????.... Mereka sekarang lebih sibuk dari kita semua!

0 comments:

Catat Ulasan