CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤

Jumaat, 17 Disember 2010

Ia hanyalah satu soalan...

Aku nak minta maaf pada sahabat2 yg mengajar BAhasa Malaysia  kalau apa yang aku bakal tuliskan ini salah...

Semasa aku mula belajar Bahasa Melayu di sekolah rendah dulu, aku dan kawan-kawan sekelas di ajar tentang jenis-jenis ayat. Macam-macam jenia ayat ada. Ada ayat pasif. Ada ayat aktif. Ada ayat penyata. Ada ayat berbentuk soalan dan macam-macam jenis lagi..
KAmi di suruh buat berbagai bentuk ayat bagi setiap jenis yang diminta oleh cikgu..
Masa tu, aku pandai Bahasa Melayu ni.. Bukanlah pandai sangat tapi kalau nak dibandingkan dengan kawan-kawan berbangsa Cina & India yang lain, memanglah aku pandai..hehehhe

Benda yang sama juga aku belajar masa di sekolah menengah.. Yang paling aku ingat, setiap ayat berbentuk soalan, akan diakhiri dengan tanda soal dihujungnya. KAlau ayat seruan, diakhiri dengan tanda seruan di akhir ayat juga... Kalau ayat penyata, hanya sekadar dimatikan ayat dengan tanda noktah sahaja..

Dalam satu situasi yang membabitkan dua orang:
A: Aku nak tanya ni..
B Apa dia yang kau nak tanya?

Ayat Si A menunjukkan yang dia menyatakan keinginannya untuk bertanya pada si B.
Ayat Si B pula menunjukkan yang dia sedang bertanyakan kepada Si A, apakah yg menjadi kemusykilan Si A.
At the end of the day, bolehkah Si B menyatakan yang Si A menuduh @membuat fitnah pada dirinya sedangkan dengan terang-terangan Si A menyatakan yang dia hanya ingin bertanya...

Mmm... Sudah terang lagi bersuluh.. X faham macamana satu soalan boleh berubah menjadi tuduhan @ fitnah.. Siapa yang menfitnah & siapa yang difitnah ni???

ALLAH TAHU!


Antara perbuatan yang paling ganjil di dunia ialah menipu diri sendiri. Contoh menipu diri sendiri ialah dia meyakini apa yang dipegang itu benar sedangkan dia sendiri mengetahui dia tidak meneliti apa yang dipegang itu sampai jelasnya nas dengan kaedah syarak yang telus. Lantas terus dia memaksa akal dan hatinya untuk menganggap apa yang dipegangnya itu benar dan berilusi dengan tanggapan itu sedangkan dia amat maklum yang dia tidak menelitinya sehingga benar-benar puas hati. Dia juga sedar bahawa cara dia menerima kebenaran ada unsur " buyers". Bukankah itu suatu perbuatan ganjil kerana menipu diri sendiri sedangkan diri sendiri mengetahui yang dia belum menilai nas dan hujah dengan sehabis mampu ? Apatah lagi dia sendiri sedar bahawa dia tidak tahu membezakan yang mana hadith sahih atau hasan dan yang mana dhaif atau palsu.

Jadi mengapa dia bertegang leher dan bermati-matian dengan pegangannya yang diputuskan dengan cara yang tidak telus ? Mungkin inilah penyakit yang diceritakan di dalam Quran seperti ayat berikut :

Allah Berfirman: " Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian", padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, pada hal mereka hanya MENIPU DIRINYA SENDIRI SEDANG MEREKA TIDAK SEDAR. Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta. "

[ Surah Al Baqarah Ayat 8-10 ]

HAK HAK ANAK TERHADAP IBU BAPANYA.

1. Wajib menyempurnakan keperluan makan minum mereka bila diperlukan.

2.Melengkapkan keperluan pakaian mereka yang mereka hajati. Rasulullah s.a.w. ketika menerangkan ayat yang bermaksud:

"Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan dengan Aku sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu mengikuti keduanya, dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik, dan ikutilah jalan orang yang kembali kepada-Ku, kemudian hanya kepada-Kulah kembalimu, maka Ku-beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan. (Surah Luqman ayat 15)".

3.Menghulurkan sebarang bantuan apabila mereka memintanya.

4.Menyahut panggilan mereka.

5.Mentaati semua perintahnya selagi mana tidak menyuruh berbuat maksiat.

6.Berlemah-lembut ketika berbicara dengan mereka.

7.Jika berjalan harus dibelakang mereka.

8.Mendoakan keduanya supaya mendapat pengampunan ALLAH S.W.T. dan rahmat-Nya Sebagaimana doa Nabi   
  Nuh a.s. dan Nabi Ibrahim a.s.yang berbunyi:


   "Ya Tuhan kami, ampunkan kami dan kedua ibu bapa kami serta semua kaum mukminin pada hari
    perhintungan/hari kiamat."

MENDIDIK ANAK DENGAN CINTA

‎"Daripada Abu Umamah,seorang lelaki bertanya, "Wahai Rasulullah! Apakah hak kedua ibu bapa yang mesti ditunaikan oleh seorang anak" Jawab Rasulullah s.a.w "Khidmatmu kepada mereka itulah yang menentukan sama ada engkau masuk syurga atau neraka".(Diriwayatkan oleh Ibnu Majah).


 "Anak adalah kurniaan ALLAH yang tidak dapat dinilai dengan apa sekalipun. Ia menjadi tempat curahan kasih sayang kedua orang tua. Namun, apabila bertambahnya usia anak, timbul pula persoalan baru. Apabila anak meningkat dewasa, anak dapat menampakkan wajah yang manis dan sopan santun, berbakti kepada orang tua, berprestasi baik di sekolah serta bergaul dengan baik dengan masyarakatnya."

     Tetapi bagi pihak yang lain mungkin berlaku sebaliknya pula. Tingkah lakunya semakin tidak terkawal, kenakalan berubah menjadi kejahatan dan ibu bapanya sering risau memikirkannya. Anak adalah pelaburan yang mahal. Wang yang kita keluarkan bagi mendidik anak supaya menjadi anak yang soleh, bukanlah pengeluaran yang sia-sia, tetapi itu adalah modal yang bakal memberikan keuntungan kepada kita.

     Tenaga yang kita keluarkan bagi mendidik anak tidaklah sia-sia, sebaliknya sebuah pelaburan yang menguntungkan .Oleh itu, kita perlu serius melabur untuk anak-anak supaya menjadi anak soleh. Apabila kita meninggal kelak, mudah-mudahan anak kita dapat menguruskan diri, keluarga dan segalanya. Kita perlu menganggap keturunan kita adalah sebahagian daripada keselamatan dunia dan akhirat untuk kita.

     Pengorbanan kita pada anak-anak tidak perlu dikira, apatah lagi mengharapkan balasan budi. 

     Beringatlah, semakin banyak kita berharap, semakin banyak pula kekecewaan yang kita dapat. Anak-anak adalah amanah daripada ALLAH yang perlu kita didik dengan baik. Perkara membalas budi dan keuntungan, kita serahkan kepada ALLAH, kita tidak perlu menagihnya daripada anak-anak kita.

     Apabila hati kita ikhlas, tidak mengharapkan balasan, tidak memaksa, pasti kemulian bakal terserlah. Tetapi apabila hati riak, batin kita bakal sengsara. Mengharapkan pujian dan pujaan, akhirnya mendapat hina dan nista. Anak-anak adalah aset keselamatan dan kebahagian dunia dan akhirat. Akhlak yang baik di kalangan anak-anak menjadi pengikat kasih dan mencipta keharmonian dalam hubungan sesebuah keluarga. Kita perlu membekalkan anak-anak kita bukan sahaja dengan ilmu, tetapi rezeki yang kita terima juga perlu halal supaya anak-anak kita berakhlak mulia.


Jom!

Di setiap detik yang terluang, kita boleh sentiasa basahkan lidah dengan 

                                

                   إستغفار اللَّهَ

"Aku memohon ampun kepada ALLAH, aku memohon ampun kepada ALLAH."



Hakikat istighfar dalam Islam adalah menundukkan jiwa, hati dan fikiran kepada ALLAH S.W.T sambil memohon ampun terhadap segala dosa dan kesalahan yang dilakukan. ALLAH S.W.T memerintahkan hamba-hamba-Nya supaya beristighfar sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

"Dan hendaklah engkau memohon ampun kepada ALLAH, kerana sesungguhnya ALLAH adalah amat Pengampun, lagi amat Mengasihi."(Surah An-Nisaa' ayat 106).

Khamis, 16 Disember 2010

Sisih

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sisih
sisih; ; menyisih 1 beralih ke tepi utk memberi jalan kpd orang lain; menepi: Kalau ada kereta, ~lah. 2 menjauhkan atau mengasingkan diri ke; menyendiri: Apabila orang datang, dia segera ~ ke dlm bilik. menyisihkan meletakkan ke tepi; mengasingkan; mengesamping­kan: ~ diri mengasingkan diri. tersisih sudah diasingkan atau dipisahkan dr yg lain; terasing: Dia berasa dirinya ~ dr masyarakat kampungnya.

-tersisih sudah diasingkan atau dipisahkan dr yg lain; terasing: Dia berasa dirinya ~ dr masyarakat kampungnya

-menjauhkan atau mengasingkan diri ke; menyendiri: Apabila orang datang, dia segera ~ ke dlm bilik.

- bersisih berpisah, berasing; ~ antah dgn beras prb berasingan orang kaya dr orang miskin; menyisih 1. beralih ke samping atau ke tepi (utk memberi jalan lalu dll), menepi, me­nyamping: dia ~ ke tepi memberi jalan kpd ibunya mendapatkan adiknya; 2. meng­asingkan atau menjauhkan (diri) dr, meng­hindar, menyendiri: selesai sahaja majlis khatam, Bidin ~ hampir ke tangga; 3. = menyisihkan mengasingkan, memisahkan, menceraikan, memencilkan; disisih bagai antah prb a) diasingkan dr yg lain kerana tidak disukai; b) tidak boleh ikut campur ke­rana miskin; menyisihkan 1. mengasingkan (diri dll), memencilkan, menjauhkan: perasaannya yg berkecamuk itu hanya dapat ditenangkan jika ia ~ diri ke tempat yg sunyi; 2. me­misahkan, mengetepikan: pentingnya bahasa sbg alat dlm sastera memang tidak dapat disisihkan kerana kalau tidak ada bahasa, sastera juga tidak ada; 3. Id menyebabkan lawannya tidak dapat memasuki pertandingan selanjutnya kerana sudah kalah (dlm per­mainan dll), menyingkirkan (lawan); tersisih (sudah) diasingkan atau dipisahkan, terasing, terpisah: dia berasa dirinya ~ dr kawan-kawan yg telah lama bekerja di sana; hidupnya ~ dr kaum keluarga; sisihan (Mat) perbezaan antara nilai ke­putusan sesuatu uji kaji dengan nilai keputusan min beberapa uji kaji; penyisihan perbuatan menyisihkan: ~ diri dan perasaan kecewa terhadap penderitaan manusia.

Satu perkataan yang mempunyai banyak maksud dan banyak penggunaannya.
Ada orang akan menggunakannyadalam cara yang negatif.
Jika digunakan secara negatif, maka kesudahannya akan negatif juga.
Ada juga yang positif dalam penggunaannya.
"Ali menyisihkan diri dari pergolakan itu untuk menenangkan keadaan."

Ada manusia yang tidak suka berada dalam suatu kelompok, lantas dia menyisihkan diri. Tapi disebabkan penyisihan dirinya itu, akhirnya dengan sendiri dia merasa tersisih. Hinggalah pada suatu masa, dia menganggap dirinya disisih oleh kelompok tadi.
Dalam keadaan begini, penyisihannya itu membawa kepada kesudahan yang negatif...
Pengajarannya, janganlah kita cuba menyisihkan diri atas kepentingan diri sendiri yang bakal memakan diri..Bila dah terasa disisih, janganlah salahkan orang lain pula....

Mmm.. apa yang aku merepek ni??
Ops! lupa! Blog aku! Ikut Suka Aku!(credit untuk cousin aku, Syaidah sbb kenalkan ISA ni..)


Pengetik keyboard yang serabot..huhuhuu



Hafazan Solat Delisa

#Don't judge a book by it's cover

Buku ni hasil tulisan penulis dari Indonesia..Tere-Liye , nama yang tercetak di kulit novel ni.
Faeiqah pinjam kat Perpustakaan Awam Pahang last week.. Masuk kereta, terus dia baca buku ni (macam le ganjil! Mmg camtu anak aku no 2 ni..) Sampai rumah, dari dia turun kereta sampailah dia terbaring dalam bilik, matanya tak lepas dr buku ni.. Satu persatu mukasuratnya dia amati... Sampai satu saat, aku tengok dia menangis..

"Kakak, kenapa?"tanya aku pelik...

"Buku Delisa ni sedih lah ,Ummi.." jawap dia..
Mmmm... Itu pun aku tak pelik.. sbb dia ni macam aku jugak.. Bila baca novel, penghayatan dia memang dasyat!
Aku jeling lagi kat dia. Menitis airmata dipipinya...

"Mesti cerita ni sedih sangat" aku berkata dlm hati.

Petang hari yg sama, dia dah khatam "HAfalan Solat Delisa" & dia masukkan dalam bag plastik FOS ni..

                                 (Ni le beg yg kami lanyak dengan buku-buku setiap kali ke perpustakaan saban hari)
                                                                                
HAti aku bagai dijentik-jentik ..Nak tahu bait-bait kata dalam novel ni yg berjaya merintikkan airmata anak dara aku ni.. So, sebelum tidur malam tadi aku selak muka surat demi mukasurat novel ini...TAki sedar aku tertidur ...sampai Subuh tadi..
Semasa hendak keluar, bersiap untuk drift, hantar Faeiqah ke sekolah (sekolah dia ada buat kelas tambahan masa cuti untuk pelajar-pelajarnya yang akan menduduki UPSR tahun depan), aku sambar Hafazan Solat Delisa. Bolehlah aku  baca semasa sarapan dengan BAtrisyia selepas hantar FAeiqah nanti (Lepas ni jangan tanya lagi ye dari siapa Faeiqah dapat perangainya yang suka membaca, waima di meja makan sekalipun!)..
Sambil makan roti canai banjir dhal bersambal ikan bilis, aku sambung semula pembacaan aku yg terhenti malam tadi. Setiap bait perkataan aku hayati dan....
Hati mulai sebak...Mataku mulai berkaca (bukan kaca mata tau!)

"Oooo...Patutlah Faeiqah menangis... Memang tersentuh dengan susunan kata-kata si penulis yang membayangkan Delisa yg terlalu ingin khusyuk dalam ujian solat di madrasah, dan pada masa yang sama, tsunami mengganas di Tanah Acheh (cerita ni berkisar di Acheh). Cara dia mengolah ayat, aku terasa bagai  sama dilambung ombak tsunami yang mengganas tanpa mengenal mangsanya....

"Adik, memang sedihlah cerita ni... " aku bersuara mengganggu kunyahan Batrisyia yg sedang asyik menikmati nasi lemak ayam berempahnya...
"iye ke, Mi?" soal Batrisyia yg memang selalu inginkan kepastian.
"Ha ah lah, Dik. NAnti adik baca pulak ek lepas Ummi dah habis" aku sarankan padanya.

U all...kalau tengok pada tajuknya, memang novel budak-budak aje..Sama macam novel-novel keluaran PTS yang memang menjadi koleksi Faeiqah & Firdaus dari empat tahun yang lepas. Tapi, cubalah cari novel ni. Baca. Hayati... Kalau tidak tersentuh hati si pembaca, memang kau hati kering!
*Gambar ini hanyalah sekadar hiasan semata-mata..

Hubby Baby selalu pesan...
Apa pun kita buat
Apapun kita ucap
Apapun kita berbisik
Yang penting, AKIDAH kena jaga..

Akidah ni kelihatan kecil
Tapi sebenarnya Akidahlah yang paling mudah terpaling.
Kadang-kala, apa yg terkeluar dr mulut kita boleh menjejaskan akidah kita..
KAdang-kala apa yg menjadi gurauan kita boleh menggugat akidah kita..
KAdang-kala apa yg kita pakai juga boleh menyerongkan akidah kita..
Selalunya itu semua tidak kita sedari....

So, ingatan untuk aku sendiri..
JAga lidah
JAga hati
Jaga perlakuan
Jaga pakaian
Jaga persekitaran kita....
Dan yang paling utama....
Jaga solat kita
Mohon supaya Allah sentiasa melindungi ,
 Memberi hidayah buat kita
Supaya akidah kita tidak terpesong atau hilang.....

Isnin, 6 Disember 2010

MENYAMBUT TAHUN 1432..

TAhun baru menjelma lagi... 
X perlu bunga api yg dibakar & memenuhi langit KLCC..
X perlu konsert-konsert yg hingar-bingar lagi melekakan kita..
X perlu topi-topi  party & tembakan serbuk2 'emas' dihemburkan bagi menyambut kedatangannya...
Cukuplah dengan hanya memohon ampun & maaf dari suami, ahli keluarga, jiran sekeliling  & sahabat handai kita..
Diikuti dengan kebaikan-kebaikan yg kita boleh lakukan di mana sahaja kita berada...
BAik di dalam kereta, di kedai runcit, mahupun di tepi jalan sekalipun...
Jangan kita sempitkan maksud 'kebaikan' itu dengan berzikir, alunan yg bertajwid dr bibir atau bersujud kepada Penciptanya..
Maksud 'kebaikan' itu sangat luas... Terpulang pada kita untuk mentafsirnya...
Pastikan tafsiran kita itu x melangkaui batas-batas agama.....

Hari ini, nantikan akhir waktu Asar supaya kita dapat berdoa kepada Allah di punghujung tahun 1431 ni..
Dan juga doa di awal MAghrib pada malam 1 Muharram 1432 ... 



Doa Akhir Tahun 
 -dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib  pada akhir bulan Zulhijjah.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata 
“Kesusahan bagiku dan sia-sia lah pekerjaanku menggoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah ampunkan dosanya setahun”




Doa Awal Tahun 
 -dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.
Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata
 “Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.


Mudah-mudahan tahun baru ini, kite penuhkan dengan kebaikan...
Dan mudah-mudahan Buku Catatan kita yg dipegang & dicatatkan oleh Malaikat Raqib akan penuh, berbanding dengan Buku Catatan yg diamanahkan kepada malaikat Atid...
Insyaallah......

Selamat TAhun Baru 1432 buat semua...
Sentiasalah buat kebaikan ..walaupun sesekali kebaikan itu membawa kepedihan di hati kita mahupun orang lain..kerana yg menilaikannya ialah Allah Yg Maha Adil & Maha Mengetahui..........

Aku memohon ampun & maaf kepada semua..atas segala silap & salahku... tingkah & lakuku..

Sabtu, 4 Disember 2010

Projek Satu

Dah berbulan aku beli benda alah ni... Kengkonon nak letakkan kat tudung anak-anak & baju kurung untuk Hari Raya yang lepas...Tapi...
"Yang, Anbang tengok, benda ni dah nak seinci dah abuknya....KAng ilang lip lap kang, payah lak..."Sinis Hubby Baby aku... 
 

Bila dia kata, Annual Dinner tahun ni themenya Arabian Night.... takkan aku nak jadi Tuan Puteri cam dalam citer Aladdin & The MAgic Lamp  lak???? Mau tersembul semua mata yg kenal kami....
Pi la jugak cari abaya yg ada bling2 @ yg ada pattern2 sikit.. Habis satu Kuantan aku pusing! X jumpa!
Teringat lak benda alah ni dah macam majuk kat dalam bilik jahit tu... selak-selak helaian abaya....
Hehehehehehe.. apa lagi...Meh kita tepek je mende ni kat abaya yg "Hitam Itu Menawan"!
Aku dok membelek2...x hengat camne nak tepekkan dia ni... Dok memikir...google kat tenet....Tapi x jumpa cara... 
Dah nak dekat pi bandar Kuantan dah..Nak tanya balik kat Nyonya kedai tu, camne nak buat!
Huwa!Huwa!Huwaaaa!!!! Mesti kena gelak punya!
Selepas dah migraine, barulah aku ingat...... 


 Step 1:  Memula, gunting dulu pattern yg kita nak tepek tu.. Senang sikit nak adjust...
  Step2: Tampalkan aje lapisan plastik yg bergam menda alah tu..Apa ke namanya ek????


 Kena adjust bebetul... Budget le pattern yg ada tu lek lok.. Kang ada yg x cukup lak kang....

 Step 4: Terbalikkan bahagian yg dah bergam ngan lip lap tu & iron....
             Aku guna iron Tefal Glider tu...So kena pegang bebetul.. KAng dia dok 'menggelide' ntah ke mana2              lak iron ni! Hehehehehehe.... Berkesan sungguh iklan Tefal Glider tu ek! 
Iron le sampai agak2 dia dah melekat semua mende alah tu.. Kang x cantik lak ....
 Step 5: Pas tu, balikkan balik & tarik plastik dia pempelan....Pempelan aje sbb kalo ada yg masih melekat kat plastik dia, leh glidekan iron tu lagi....
PEMPELANNNNN AJE! Cuba nengok ...lemah lembut & penuh gemalai aje aku tarik plastik tu..Kan..kan..kan... hehehee  (Kalo korang nak muntah ijau mengimaginekan kelemah-lembutan & kegemalaianku... silakan!)
 Step 5: Ulang le processnya berapa kali pun korang suka.... NAk tabur2 pattern dia pun boleh...Nak skema cam aku punya ni pun boleh gak....Alamak!X sama tinggi rendah le!!!!!
Xpe..bukan orang perasan pun...Janji Hubby Baby kata sedap mata dia memandang & x over, ok le tu....
Ini le hasil keras tangan aku.... 
Aisey! Kamera cap ayam... hasilnya pun rabun-rabun ayammmm


Malam ni nak pakai..... serba itam... sebab Hubby Babyku suka aku pakai colour itam...Tapi itam bukan sebarang itam tau! Shiny-shiny gitu!

Untuk Hubby BAby..good luck with ur performance tonite!
Mungkin x leh lawan dak Saiful, hubby dak Ros (my friend since Std 1!) yg dah bergelek gerudi ngan CT & KD hr tu... Hehehehe....

BTW, ignore je tarikh kat gambau2 tu... Cap ayam..tarikh pun kena ikut calender ayam le...hehehehe...

Khamis, 23 September 2010

Finally......

Selepas berbulan mencuba...akhirnya dapat jugak masuk blog aku ni balik!
Terlalu banyak benda yg nak aku share tapi terlalu sedikit masa yg aku ada...
NAnti..kita share sikit2 ye.....

Jumaat, 21 Mei 2010

Sunyi...

2 tahun lepas, bila semua orang dah pergi kerja & sekolah, baru aku mandikan Addeen & sarapan dengan dia.. Dia yg selalu 'tolong' aku masak lunch seawal 830 am.. Dia yang membuatkan aku tergelak golek2 dengan keletahnya... Dia yg akan buat aku pening kepala nak melayan soalan2 cepumasnya... Dia lah juga yg akan buat aku migraine.... Bial tengahari, semua balik rumah, makin riuh rendah jadinya suasana dalam rumah ni.. Along, kakak Faeiqah & kakak BAtrisyia tergelak2 melayan Addeen yg tengah nak belajar semua benda..

 Tapi sekarang, lepas solat ,sediakan sarapan utk suami & anak2. 7.45 am, semua dah ilang dari pandangan. 8 am , rumah dah sunyi.. Tinggal aku ngan kawan2 facebook aje.. Namun, rumah ni tetap sunyi.. Masuk bilik Along, terasa teramat sunyi . Sejak dia tinggal di asrama, terasa dunia aku terlalu sunyi.

Hanya lewat petang sahaja rumah ni akan riuh semula dengan suara jerit pekik & gelak tawa anak2 bila semua dah balik dari KAFA & sekolah... Selepas Maghrib, waktu anak2 untuk mentelaah @ siapkan kerja sekolah..Bagi aku pula, itulah masanya nak berbual dengan sang suami..bercerita apa yang 'terjadi' sepanjang hari...

Walaupun kesunyian yang aku rasakan itu teramat menekan jiwa, tapi aku redha..Kesunyian aku itu adalah suatu pengorbanan seorang ibu buat anak-anak & suami. Moga hari tuaku kelak, akan terisi dengan keriuhan dan gelak ketawa serta gurauan senda anak-anak bersama keluarga mereka.

Khamis, 20 Mei 2010

Al-Fatihah~~~

Kita selalu mudah sangat mengingati @ menghafal sesebuah lagu...Kadang-kala, kita tidak tahu pun apa maksud lagu yang kita nyanyikan...Apa kata kita sama-sama nyanyikan lagu ini selalu & menghayatinya....http://www.facebook.com/video/video.php?v=125740407436565&ref=mf

Isnin, 5 April 2010

EYE-TO-EYE ANNIVERSARY

 ♪♫•*¨*•.¸❤¸.•*¨*•♫♪Mungkin org kata melampau sangat tapi  1hb April, 1988, jam 3.30 pm, itulah pertama kali aku bertentang mata dengan lelaki itu.. Sepasang mata yg begitu romantis, bulu matanya panjang & melentik.. Aku suka tengok tapi cam jual mahal le plak..tengok tapi cover line..(╯▽╰) 


 
 Alhamdullillah....Dia seorang yg sangat mulia hatinya.. terlalu optimis & dia tahu apa yang dia lakukan & apa yg dia mahu...Dia banyak mengajar aku erti kehidupan. & dia ajar aku bagaimana untuk menyayangi insan lain.. Dia memberikan aku 4 makhluk yg istimewa & dia banyak membantu aku dalam mendidik & membesarkan keempat2 makhluk istimewa ini..

Dia sanggup lakukan apa sahaja untuk terus bersama dalam kehidupan yang sementara ini.. Dia sanggup lepaskan segalanya demi aku & makhluk2 istimewa yg dianugerahkan Allah ini.. Aku sangkakan aku lebih menyayangi & lebih mencintainya.. Aku sangkakan aku yg telah banyak berkorban segalanya demi sebuah pelayaran.. TApi segala apa yg telah kami lalui selama 22 tahun ini membuktikan dia yg lebih berkorban jiwa & raga demi ROZMY

Suamiku, kaulah segalanya buat aku..Terima kasih atas segala yg telah kau berikan & cuba berikan selama ini.. Maafkan aku dia atas segala kekurangan diri ini. Love u so damn much!

~o(❤‿❤)~o

<((((((((((((((((◕‿◕)⊰

Dah lama aku tak update blog ni..Been bz dgn anak2 & menghadap suami yg berkerja tanpa henti & had masa selama hampir 5 bulan kebelakangan ni...

Along pulak, sebulan yg lepas, dah memulakan hidupnya yg baru di Sekolah Sains Sultan Haji Ahmad Shah Pekan (SHAH), 55 minit dari rumah. Alhamdullillah sebab dia diterima menjadi salah seorang anak didik di sana.. Hanya aku sahaja yg terasa kosong dengan ketiadaan dia... Harus aku akui, dia merupakan 'apple of my eye'. Manakan tidak, hanya dia seorang tempat kami bermanja & segala kasih sayang kami curahkan padanya selama 5 tahun sehinggalah kami dikurniakan Nurul Faeiqah..

 Setiap hujung minggu, kami pasti pergi ke  SHAH untuk melepaskan rindu padanya.. Mungkin ianya tidak ketara pada yg lain, tp aku tersangatlah rindu padanya... 2 minggu lepas, selepas cuti pertengahan semester, aku hantar dia pulang ke asrama dalam keadaan dia yg tidak sihat..Dia demam panas.. Aduh...risaunya aku, hanya Allah je yang tahu.. HAri Selasa pagi berikutnya, suamiku beritahu yg Along ada call rumah hari sebelumnya, tp masa tu aku dah terlelap.. Tp dia x kasi Abahnya kejutkan aku.. Cuma dia beritahu yg dia pitam dalam kelas pagi Isnin...Mmm.. lagilah aku risau..

Hari ini, dia ada perlawanan Rugby peringkat daerah Pekan..Dia memang berharap sangat team SHAH akan menag sbb team yg menguasai game ini akan dapat mewakili negeri PAhang ...Selalunya, aku akan pergi melihat dia bermain..tapi apakan daya, hari ni adik-adiknya yg lain bersekolah & aku ada tanggungjawab terhadap mereka juga.. HAnya doa supaya pasukannya berjaya ke peringkat kebangsaan yg dapat aku berikan...

My 2 Heroes~~~

Adden pula, hari ni hari pertama bersekolah selepas bercuti sakit selama 3 hari akibat demam panas yg  macam biskut tu..kejap demam, kejap tak demam selama 2 minggu... Kesian dia..Dah kurus sangat dah sbb x lalu makan.. So, bila dia sebut je apa yg dia nak makan, aku pastikan dia dapat makanan yg dia sebutkan tu.. Dah longgar dah seluar sekolah dia... Tapi hari ni, balik sekolah, mesti dia muncung panjang... homework yg bertimbun!(≧◡≦)  Petangnya pula nak ke Kelas FArdhu Ain!







Khamis, 11 Februari 2010

Faeiqah..

Nurul Faeiqah ni hantu buku..She can read any books at all times.. MAsa dia kat kindy lagi dia dah reti membaca..Hehehehehe..ikut umminya yg mmg berhantu membaca masa ngandungkan dia kottt.. Dia tak dapat makan @ toys,  it doesn't matter..as long as nobody stands between her & her books..Semua buku dia baca..Masa tadika, dia baca buku science Along dia..Buku tu syllabus Singapore & in English..She can read English, BM & a moderate of mandarin masa tu..

Semua orang heran, kenapa budak 6 tahun baca buku2 yg jauh lebih 'tinggi' dpd dia.... Dictionaries pun dah jadik cam buku cerita.. ( TAng tu, mmg ikut mak dia..suka baca dictionaries) Dari kecik sampai la ni, dia tak mintak toys pun...KAlau offer pun, dia tak mo..Kekadang Hubby BAby risau jugak..TAkut mata dia rosak (pun cam mak dia jugak yg dah mula pakai spek masa umur 11 tahun sssaaaammmmpppaaaaiiii la ni!) & takut she lost her childhood terlalu awal..

It's good that she loves to read but she's a real bookworm sampaikan tulisan pun cam worm! She just hates writing.. Pernah dia tak buat homework Bm, salin balik karangan dari paper cutting..... Bila ditanya, jawapannya mmg very direct.."KAkak tak suka tulis..KAkak malas le nak tulis banyak-banyak..Kalau baca, tak yah nak tulis2 pun.." MAsyaallah..Tepuk dahi Hubby BAbyku!

Very unfortunately..She still has the same attitute towards writing ....Her writing is worst than cakar ayam..that's what I said to her the previous week.. Writing is her main problem in school..She can verbally make a good composition, using bombastic word, but when it comes to putting them on papers......... U know it urself! I tried so many methods which I learnt in college & practised during my teaching days but they just doesn't work on her.... She's giving me headaches!!!!

Sabtu, 30 Januari 2010

Masih 'Along'....

Malam tadi aku tak boleh tidur...Kerisauan seorang ibu... 

Pepagi lagi Along dah call. "Ummi datang kul berapa?"
Adoi..Aku ni memang cukup cair bila anak tanya macam tu...Aku dah siap, adik-adik dia pulak yang masih melambat-lambatkan perjalanan....

Ummi: "Along demam lagi ke? Dr kasik ubat apa pagi ni?" .
Along: "Dah kurang dah. Mlm td Dr tu ada kasik ubat demam. PAgi ni pun sama gak"
Ummi: "Ubat demam aje? Takde ubat lain ke?"
Along: "Ada... Tadi masuk antibiotik"
Ummi: "Masuk?..PAkai injection aje ke..dah buat line?"
Along: " Dah buat line malam tadi.."
Ummi: *gelak nyakat* "Mesti Along menjerit, kan?"( Along ni kalau bab jarum, memang dia fobia sikit...)
Along: "Ala..Tak sakit pun.. MAsa dia nak masuk jarum tu je yg peedihhh sikit"

Hari ni, Dr Puteri nak x-ray kaki dia dulu...nak tengok berapa besar kawasan yg dah bernanah kat dalam tu..Nak tengok kalau kena kat tulang dia. Lepas tu baru boleh buat the minor operation...Mmmm..Addeen ( my youngest son, aged 5) pulak, dari amalam tadi batuk teruk. Sampai menangis-nangis bangun dari tidur..

Mula-mula kami accident, pastu satu rumah demam batuk selsema . & now, this.... Allah nak duga kami...nak tengok sekuat mana kami & nak mengurangkan sedikit dosa kami.... Alhamdullillah pada semua dugaan ini..Kerana ini menandakan Allah masih sayangkan kami........ 

Jumaat, 29 Januari 2010


Along....

Dah 2 hari Along demam panas. HAri tu MC sbb kaki bengkak. Doc kata terseliuh..Ok..I get it..Dia mmg lasak & terseliuh tu biasa dah bagi dia & aku, umminya.. Tapi ada bekas gigitan kat kaki dia tu Bila aku tanya dia jawab " Ala..Kena gigit semut besau kat padang hari tu.." Ok lah jugak alasan tu..Esok lusa, hilang le dia..

Kelmarin, Along demam panas.. Biasalah kan..demam-demam ni..Tapi memang panas betul! Suhu dia antara 39 - 40.2... TApi dia tetap pergi sekolah..KAtanya, sayang tertinggal lessons, especially Pure Science subjects.. Tapi tak perasan pulak, dalam demam-demam tu, kaki kanan dia yg kami sangkakan terseluih tu makin membengkak & bernanah...

Petang tadi, aku & Hubby Baby pergi belikan air kelapa, nak kasik dia minum untuk hilangkan panas badannya tu... Sampai dirumah, dia takde kat tempat biasa. Rupanya dia tengah berselubung dlm comforter kesejukan..Memang panas sangat ..Aku ajak dia makan nasi & minum air kelapa 2 gelas..Masa tu aku ternampak. Aku terperanjat!!Dari atas buku lali hingga ke hujung kakinya dah membengkak sekali ganda dr size biasa! Masyaallah....






Bila aku belek-belek, ada 3 lubang. Satu lubang dah cam bentuk muka bumi bulan. Yang lagi 2 tu pun hampir nak jadi cam tu..Laaa.... Patutlah dia demam panas..Rupanya gigitan so called 'semut besau' yg gigit dia tempohari dah jadi penyakit dah.... Siap aje dia makan, terus aku minta Hubby BAby bawa Along g clinic..

Pergi Klinik Putramedic, Hb Baby kata ramai sangat yang sakit... Aku suruhlah bawak pergi Klinik Syed. "MAk ai! Radiator dah nak meletup nih!", kata doktor tu..Dia suh g hospital. Dia kata kena potong sikit & cuci. Small operation.. KAtanya kalau kat GH, mesti admit punya (sebab dia ni mmg doktor kerajaan). So, we decided hantarlah Kuantan Specialist Hosp aje. Biar Dr Puteri attend him..

Malam ni, bilik Along kosong..Takde lah kedengaran bunyi lagu yang ntah apa-apa dr bilik dia tu. TAkde lah dapat dengar bunyi dia kacau adik-adik dia yg lagi 3 orang ni.. Mmmm...Aku dah rindu dah kat dia walaupun belum masuk sejam aku hantar dia sampai dalam wad 203 tu..

Esok Dr Puteri akan schedulekan dia untuk the small operation.. Sepanjang jalan, kami sakat dia tentang operation yang bakal dijalankan..Alah..kecik aje tapi biasalah..Abah dia, merangkap Hubby Babby aku tu mesti nak sakat anak dia tu..Si Shah pun sama gak! Aku masuk sikit-sikit aje..hehehehhe.

BTW, Shah tu dah macam anak angkat kami. Sama sekolah dengan Along tapi baru form 3. FAmily jauh kat Lipis. Dia dok asrama tapi memang setiap minggu balik rumah ni...Dapatlah Along sorang adik lelaki yg boleh dibuat kawan..katanya...

Sunyi rumah ni..... Along tu ntahkan dah tidur, entahkan belum.. Good nite Along..Esok Ummi datang ye..Love u. Miss u (^~^).....


Cooking ~ for the love of it

My mom used to own a small restaurant in the center of Melaka. RZ RESTORAN was the name given to it. It's a good combination of my mom & dad's name... All of us have the same initial as the restaurant's name. We called ourselves "The RZ Sisters".

Everyday, after school & during weekends, we will help mom out in the restaurantuntil midnight... Every Sunday, we will walk to the 'Pasar Borong' ( which used to be in Taman Laksamana) buying all sorts of things needed for the restaurant. After that, mom will grab a trishaw for her & the groceries back to the restaurant.And the 4 of us will walk back..

Living in a shop house, watching, helping her with her cooking & preparing them, made me a fast learner... I could still remember .. There were times when she have some errands outside, my 2nd sister & me will have to cook for the restaurant... Since then I just adore & love cooking..

My Hb Baby & my lovely 4 children prefers my homecooked meals. Whenever we go out to dine, they would always compare the food.. And..u know what they will say.."Ummi masak lagi sedap!" (^u^)

Their favourite breakfast would be this~~



They could really have this Hainanese Roti Bakar every single morning, rather than a plate of nasi lemak with fried chicken!


Look at my Hb Baby!!! He love to dip it in his hot coffee...


This is my little one. Sometimes he wants it for lunch or even dinner! And the most freaking for me was when he want it for the whole day!

But there's a Malay saying, "Ikat perut suami"..Mmmmmm.....
Aku ni bukanlah seorang penulis yang pandai menulis menggunakan bahasa yg cantik & tersusun..Aku ni pun bukanlah penyair yg pandai melagukan syair ( cikgu BM dulu selalu kata aku menyais cam lembu 'menabur'...bersepah aje!). Aku pun tak pandai nak berbahasa puitis cam Hb Baby aku tu (Al-maklumlah..dia tu sekampung dengan A Samad Said...) .
JAdinya...kalau korang baca post aku ni kejap cam M Nasir, kejap cam Kurt Cobain, kejap cM penyanyi hip hop.. sorry ye.. Tapi ni kan blog aku? Suka hati aku le nak type ape pun..Betul tak???
Aku ni, sejak skolah, ada bakat yang terpendam cam badak berendam tu.. Aku suka tulis sajak...Sajak dalam Bahasa Melayu pun ok..English poetry pun ok..Hehehehe...Yang tahu, Hb Baby aku tu aje sbb dia aje yang selalu aku kirimkan sajak-sajak yg tak semenggah tu...Nntlah, aku buat satu 'peti' utk sajak aje.. apa tu 'peti'? Alah...cam bab dalam buku tu le..Aku segregatekan..Senang sikit utk pembaca2 blog aku ni...
Ni ada pantun sikit..PAntun yang paling popular ..dulu, kini & selamanya....

Buah cempedak diluar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan
Aku budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Khamis, 28 Januari 2010

Mana Datangnya????

Dari dua hati yg bersatu, dari dua jiwa yg berpadu...
"Saya nak awak gantikan budak From 5 g KursusKesedaran Islam kat High School. G seminggu tau!" Arahan Mr. Burnt (Gelaran yg kami beri pada Cikgu Abu Bakar)
Sampai je kat kedai ( Ibu aku ni seorang pemilik restoran kat Bandar Melaka), " Buk, Kolyn nak kena g kursus kat High School le. Esok dah kena daftar. PAgi."
Ibu, "Yelah.. G. TAkpe, Buk tak g Muar besok.."
MAlamnya, ku kemas dan kemas dan kemas barang2 nak bawak g... Seronok le sbb aku aje Form 4 yg dpt pergi..walaupun sebenarnya jadi bidan terjun! Hehehehehe.. Aku tak pernah terpilih g kursus cam ni.. ada Qiamullai, ada kuliah subuh, maghrib....Al-maklum le..org tengok aku ngan kakak-kakak yg lain cam Cina..sombong (Sebab cakap omputeh kat skolah & sbb kawan ngan budak Cina aje..) So , mmg teruja le ni..
Esok pepagi, (arwah) ayah hantar g High School... Mak ai! Ramainya! Satu Melaka punya sekolah ada hantar wakil....Ada chance tambah kengkawan Melayu ni!Lepas daftar tu, g masuk bilik jap..Semuanya kakak-kakak Form 6 dr High School..Semuanya baik, peramah & suka sangat ngusik..Seronok!
Lunch, kami turun..Berbondong-bondong rakyat tuju tempat yg sama...Dewan Makan.
"Adoi!" Sakit le plak mamat ni langgar aku.
" MAaf ye" TAk sengaja" KAta mamat tu sambil tersengeh-sengeh cam kerang busuk. Kakak2 yg ada dgn aku gelak aje..Ok..
Petangnya, semua kena berkumpul di dalam dewan. "Ada briefing" kata Kak Benjy
Aku ngan kakak2 dok le kat depan sekali..Bukan apa..dah memang diajar oleh (arwah) ayah utk selalu duduk di depan sekali dalam apa2 majlis pun...
Sebelum briefing, Abg HAmsani ( Ketua Fasilitator Kursus) kata nak adakan pemilihan utk Penghulu & anak2 buahnya..
Bila diminta calon, aku dengar Cikgu Md Lasa sebut2 "Yunus..Yunus". Abang2 yg dok belakang tu pun sebut nama yg sama..HAti aku bercakap jugak.."Bagus sangat ke mamat Yunus nih sampai semua orang cam sebulat suara aje ni?"
Terpusing2 kepala aku nak tengok pemilik nama tu..La...... MAmat tu rupanya! Mmmm ok kot..sbb lepas terlanggar aku tu, dia minta maaf..
Dan AJK2 yg lain pun dipilih...yg semuanya aku tak kenal..Tapi kebanyakannya budak Form 6.
Mulai dari hari tu, apa2 hal, kenalah jumpa Penghulu atau AJK2nya... TApi kelakarlah penghulu ni..setiap kali duduk atau berdiri, dia mesti masuk2kan kemeja dalam seluarnya balik...Baju tu pendek ke apa? Kelakuan dia tu lah yang menjadi bahan aku & kakak2 sebilik buat lawak...Tapi, satu aje! Kenapa setiap kali terlihat kelibat Abg Yunus (Semua kena panggil senior dgn Abang @ kakak), kakak2 ni mesti usik2 aku....Eleh! Tak heran lah.....
HAri Ketiga berkursus, Kak Jef hulurkan aku satu nota kecil...Pengirimnya...Adoiiii...mamat ni..Pehal lak dia kasik2 nota ni?? Aku bukannya berminat pun...Hello! SPM pun aku lom lepas lagi tau! Mmmm...buat dek ajelah...
HAri ke-5, kami 2 bas g Hutan Rekreasi utk aktiviti Merentas Desa... Mmg bebetul merentas desa! Jalan dalam hutan yg takde track..LAlu denai yg batu2nya licin...MAsuk kolam yg berlumpur....Tapi terasa istimewa plak...Penghulu jaga kumpulan aku sedangkan semua orang kena ikut kumpulan masing-masing..tak boleh berpecah sbb fasilitator kata, nak memupuk sikap tolong-menolong dalam kumpulan..... Mungkin sebab kumpulan kami yg terbelakang sekali kot..tu sebab Penghulu ikut kami...Tapi aku lebih terasa cam dia ikut aku saja...Masa aku tersangkut dalam lumpur, dia yg tolong aku..MAsa aku hampir nak tergelincir, dia yg capai aku sebelum terjatuh..MAsa aku hampir tersadung, dia yang pantas tahan aku..MAsa aku tak boleh nak panjat tembok 10 kaki tu, dia yg relakan bahunya dipijak oleh kaki aku yg dah tukar warna masa tu... Hek eleh...baiknya penghulu.......
6 bulan selepas tu....Dia pergi tinggalkan aku..ke BAtu RAkit, Terengganu..Dia kata, ini pengorbanan dia buat Mak dan adiknya yg nak ambil SPM..Katanya tak mau menyusahkan keluarga lagi menanggung dia belajar..sedangkan sepatutnta bulan Oktober tu, dia ambil STPM!Hanya sebulan saja lagi, dia dah berhenti sekolah....
HAmpir setiap hari kami berutus surat...................

1989 - Aku menduduki SPM.... Abang bayak berikan sokongan pada aku supaya buat yang terbaik dalam SPM nanti...Ibu pula sentiasa berpesan, do the best...

1990 JAnuari - Aku menghadiri Kursus Intensif BAhasa Inggeris di PPUM selama 5 minggu namun surat2 Abang tetap setia berkunjung tanpa henti..Cuma aku saja yang dah kurang menulis padanya...

1990 Mei- Aku bertolak pula ke Jepun dalam Program Pertukaran Pelajar AFS.. bulan disana namun surat abang masih tetap setia menuruti kemana saja aku pergi.....

Itu semua kisah 20 tahun yang lepas..Sekarang sudah tahun 2010...Dah hampir 17 tahun aku berkongsi susah dan senang dengan mamat tu..Yup! Yunus adalah suamiku..seorang suami yg amat menghormati aku sebagai seorang isteri, ibu, anak, cucu, anak buah sepupu & makcik ...Aku tidak pernah dimarahinya (walaupun bertan-tan kesalahan dan dosa aku padanya..). Jentik jauh sekali...Dia tatang aku bagaikan minyak yang penuh... Dia sayangi aku sepenuh hatinya..Dia manjakan aku bagaikan anak kecil...Tapi 110% kepercayaan dia letakkan pada aku dalam menguruskan rumahtangga dan 4 orang buah cinta kami....
Berbagai dugaan dan cabaran yang telah kami tempuhi..Berbagai kesakitan yang telah kami rasai... Berbagai keperitan yang telah kami lalui..Dan kami melepasi semuanya walaupun teramat payah...Mungkin itu namanya "Kekuatan Cinta".... dan mungkin jodoh...
KAmi tidak mewah..hidup serba sederhana tapi rumahtangga kami diisi dengan pohon-pohon cinta, bunga-bunga kasih, kelopak-kelopak sayang dan daun-daun rindu.... Dan juga restu dari seluruh keluarga kami...Alhamdullillah....