CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤

Jumaat, 30 Disember 2011

Tips Rumahtangga


Suami: Karang habis meeting abang balik eh ,Yang.. (padahal tgh cuti!). Lepas tu kita pi beli barang.

Isteri: Xpe, Yang. Hr ni Jumaat. Alang2 dah pi office, buat la keje yg ada atas meja tu.. Kul 12 kang jgn lupa ambik anak kat sekolah. Then balik k.. (:*)

Baiknya si isteri yg x kesah pun suami yg susah sgt nak cuti tp bila dah dpt cuti (dgn syarat tidak boleh keluar daerah) kena pi attend meeting sbb semua *M bercuti....

Rabu, 21 Disember 2011

Doa Solat Dhuha

Setiap hari, IKIMfm akan memperdengarkan Doa Solat Dhuha ini. Maka ia akan beralun didalam kereta, menjadi halwa telinga aku dan anak-anak yang dalam perjalanan ke Klinik Al-Quran di Masjid Negeri. Apa yang membahagiakan ialah, anak sekecil Addeen sudah menghafaz doa ini sedangkan aku hanya mampu mengikuti sebahagian doa ini sahaja. Masyaallah, Maha Suci Allah... Dia memberikan nikmat menghafaz itu kepada anak-anak kami. Dan Dia juga memberikan nikmat belajar kepada diri ini yang serba kekurangan. Beruntungnya anak-anak ini kerana sedari awal mereka diberikan peluang untuk belajar dengan lebih mendalam dan mengetahui banyak perkara serta menghafaz banyak doa yang aku sendiri tidak pernah berpeluang semasa seusia mereka dahulu... Alhamdullillah...Moga anak-anak kami menjadi insan-insan yang soleh dan solehah.. Amin...


Doa Solat Sunat


Ya Allah sesungguhnya waktu dhuha itu dhuha-Mu
Kecantikannya kecantikan-Mu...Keindahannya keindahan-Mu
Kekuatannya kekuatan-Mu...Kekuasaannya kekuasaan-Mu
Perlindungannya perlindungan-Mu...

Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi keluarkanlah...Jika sukar permudahkanlah
Jika haram sucikanlah...Jika jauh dekatkanlah

Berkat waktu dhuha
Kecantikan-Mu keindahan-Mu kekuatan-Mu kekuasaan-Mu 
Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada 
hamba-hamba-Mu yang soleh




Moga kita semua beroleh keberkatanNya dengan mengamalkan doa ini..

Doa mengelakkan anak melakukan zina atau maksiat


Sebagai ibu dan bapa, kita semua mahu memelihara anak-anak kita, lelaki mahupun perempuan dari melakukan perkara-perkara yang mungkar. Kita boleh nasihat. Kita boleh ingatkan. Kita boleh tegur. Tapi sebagai seorang muslim, doa adalah senjata paling halus yang sangat tajam. Doa ini sangat perlu dalam keadaan pergaulan dunia sekarang yang terlalu terbuka.


Doa Agar Selalu Melakukan Kebaikan & Mendapat Motivasi daripadaNya


 ، اللهمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ ، وَتَرْكَ الْمُنْكَرَاتِ ، وَحُبَّ الْمَسَاكِينِ ، وَأَنْ تَغْفِرَ لِي وَتَرْحَمَنِي 

وَإِذَا أَرَدْتَ فِتْنَةً فِي قَوْمِي فَتَوَفَّنِي إِلَيْكَ وَأَنَا غَيْرُ مَفْتُونٍ ، اللهمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ حُبَّكَ ، وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ

وَحُبًّا يُبَلِّغُنِي حُبَّكَ


Ya Allah, aku memohon kepadaMu agar terdorong sentiasa melakukan ketaatan,

 meninggalkan perkara munkar, mencintai orang2 miskin, dan agar Engkau mengampunkan 

aku dan mengasihaniku.Aku mohon kepadaMu jika Engkau ingin mengenakan sesuatu

 musibah, maka matikan aku dalam keadaan selamat dari malapetaka itu.Ya Allah ! Aku 

mohon kepadaMu rasa cinta padaMu, cinta pada sesiapa yg menyintaiMu dan cinta yg 

menyampaikan aku kepada cintaMu. 

( riwayat al-Hakim no 1932,al-mu’jam al-Kabir no 216 )


Solatlah Walau 1 Rakaat Witir Sekalipun

Bila Allah sayangkan kita, Allah pasti uji kita dalam pelbagai cara. Ada yang diuji kesabaran. Ada yang diuji dengan penyakit. Kalau ada yg menghidap penyakit kronik seperti barah, diabetis, sakit jantung, darah tinggi dan lain-lain, bolehlah berusaha dengan mengamalkan solat malam, walaupun sekadar 1 rakaat witir sebagaimana Baginda Rasulullah SAW bersabda (daripada Salman al-Farisi):



"Dituntut ke atasmu melakukan solat malam kerana sesungguhnya solat malam itu merupakan antara kebiasaan orang soleh sebelum kamu, sebagai jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhanmu, penutup segala kejahatan, penghapus segala dosa dan pembasmi segala penyakit dalam badan."


 Al Fadhil Ustaz Wan Nasir Wan Abdul Wahab berkata, pembasmi segala penyakit dalam badan bukan sahaja merujuk kepada menyembuh penyakit tetapi turut bermaksud MENGHALAU penyakit tersebut dari menghinggapi badan si sakit semula. Wallahu'alam...
Apapun tidak salah untuk kita berusaha,kannnnnn????