CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤

Selasa, 22 Oktober 2013

Jatuh dan Bangun

Ahad  lepas, ku sudah terbreakdance selepas membeli dan nak belah di Pasar Tani Stadium...
Macam-macam gaya ku buat!
Hasilnya... Malam tu juga kena panggil orang datang mengurut!
Dan sekarang... kiri kanan dah macam ni..


Bukan kaki saja.. Tangan kiri dah rupa gini..

Sakitnya sampai ke bahu...

Lumber area pun sentap...
Bila solat, standby aje kalau terpaksa duduk... Bila terasa kesakitan yang melampau, sujud hanya dalam keadaan duduk sahaja.. Bila duduk antara dua sujud, kaki x mampu dibengkokkan...

Dari blog Ustaz Zaharuddin:

Baca tujuh kali dengan tangan diletak di tempat sakit , kemudian baca Bismillah tiga kali dan terus baca doa berwarna biru :
أنه شكا إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم وجعا يجده في جسده منذ أسلم فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم ضع يدك على الذي تألم من جسدك وقل باسم الله ثلاثا , وقل سبع مرات :

أَعُوذُ بِاللهِ وَقُدْرَتِهِ مِنْ شَرِّ مَا أَجِدُ وَأُحَاذِرُ 
Ertinya : Seorang sahabat datang mengadu kepada Nabi berkenaan kesakaitan yang terdapat ditubuhnya sejak dari ia masuk Islam, lalu nabi mengajarkan berkata : " Letakkan tanganmu ditempat yang kamu merasai sakit itu dan bacalah Bismillah tiga kali dan kemudian bacalah tujuh kali : " Aku berlindung dengan kuasa Allah dari segala kejahatan yang telah menimpaku dan yang aku ingin hindari. ( Riwayat Muslim)




Khamis, 3 Oktober 2013

Hilang Ingatan

Zaman sekarang memang canggih.. Nak 'berbual' dengan orang lain, tak perlu jumpa berdepan atau bergayut di telefon sampai merah cuping teling.. Cukup dengan berbual di WhatsApp, WeChat, Twitter, Facebook, BBM dan macam-macam aplikasi lagi yang aku sendiri tak boleh nak ingat.. Nak berdarling-darling dengan Hubby Baby pun cukup dgn BBM saja. Sekali dalam sehari, dia akan call untuk mendengar suara walau selepas aku hantar msg dan seringkali dibalas selepas beberapa lama! berbalas BBM atau WhatsApp. Hidup memang mudah... Kos komunikasi juga dapat dijimatkan.

TAPI!!!!

Dalam tempoh beberapa lama, aplikasi yang digunakan perlu diupdate dgn versi yang terbaru.. Setiap kali diupdate, banyak 'perbualan' yang hilang! Aku tak kesah kalau perbualan dengan group sekolah, group saudara-mara atau dengan individu lain hilang dari memory.. Tapi aku cukup kesah dan resah bila perbualan aku dgn Hubby Baby hilang!!


Orang lain mungkin tak kesah.. Orang lain mungkin tak sedih tapi aku SEDIH!!! 


Aku akui.. Aku seorang yang sentimental.

Zaman berkawan dengan Hubby Baby dulu, dia pernah tulis atas sehelai tisu McDonalds.. Dan aku masih simpan tisu itu! 

Zaman mulai terasa kasih, dia telah tulis nama gabungan kami diatas petal bunga ros... Aku masih lagi simpan petal-petal itu!

Zaman bercinta jarak
sejauh Kuala Terengganu-Melaka dulu, dia pernah tulis nombor public phone blok penginapannya di Kerteh, aku masih simpan lagi cebisan kertas itu..

Zaman dah berkahwin, time aku cari gaduh atau merajuk benda remeh merajuk, aku suka tulis nota marah, merajuk untuk dia dan dia balas... Nota-nota itu semua masih aku simpan. 

You be the judge of how sentimental I was... and still am today.

Bila berbualan harian yg disulam dengan kata-kata sayang dan manja hilang dari memori....
Sekian, dari aku yang sentimental dan emosional...


Isnin, 30 September 2013

Dear Couples...

Dear married couples,

 I hope you are doing fine. What have you been doing since the big day?



Can you still remember the BIG day when you were celebrated by your close-knit families, your extended family members, your close friends, your ex-school-mates, college mates, friends from university, family of friends, your parents's friends and everyone in the neighbourhood? 

   

Can you still see their smiling faces when they congratulated you?

Can you still remember their well wishes and words of blessing when you were sitting on the bridal bed in your gorgeous bridal outfits?

Can you still remember when you were walking passed everyone and they praised you with beautiful verses?
  Can you still remember when you were being seated at the beautifully arranged table to have your 'makan beradab' session?Can you still remember how you charmed everyone to snap shots of you savoring the delicious food served especially for you? 


 
Can you still remember when families and friends have to take turns to take pictures of you and with you?



We have been married for 20 years, 4 months and 1 day... And we can still see everything clearly our big wedding celebration!
 And the most important thing is.. we cherish each other more than we did 20 years ago... Love have always been in the air around us.... Let's do the same thing for your self, your spouse and your marriage...          


             

Rabu, 22 Mei 2013

Cultivating Is very Important!

Some people asked me how we managed to be here, after 19 years, 11 months, 3 weeks and 2 days in marriage and Alhamdulillah, are still madly in love to each other after 25 years and 5 days. What could I say? Allah planned this for us and HE is the BEST PLANNER.. But still good effort and hard work have been done and still in progress..

Marriage is like a garden. Cultivating a good ‘marriage’ is like two people growing a healthy ‘garden’.

*Googled :)

To achieve a beautiful garden the couple must water and feed it and it will grow. But if we forget about our garden or make something else a priority - it will die and what we will have is a garden that is a complete mess.

The gardeners must co –operate in harmony with each other, using gardening wisdom, the right tools, and motivation, just like husband and wife should work together to achieve a successful marriage. (We do use hammer, nails, pliers and other tools for other tasks... ) 

The garden must be taken care of to flourish. This is the same for a marriage! The struggle is worth it. There's no short-cuts or highway...

May Allah grant us, you and me, a beautiful, flourish and healthy garden that will last till Jannah... Aameen...

My three most beloved people.. Kakak, Hubby Baby and Along.. 

Quarter of the people who always prayed for our happiness...

Mak, who will always hug me everytime she has the chance.. I may be her 'naughtiest' daughter-in-law but I love her just the way I love my Ibu...
Half of the most important crowd in my life..in our life...

My Busu, my Ibu, my Teh, my Achik, my Bik (not in the picture) and my Mak Long (also not in this picture) are the greatest!

*Not forgetting the du'as from everyone in these pictures... Du'a from family members are as important as everything else...

*Our 20th anniversary is just a few days away :)
Thank you ALLAH for this great man, great marriage and great life with our 4 growing Chonets..

Rabu, 8 Mei 2013

Mereka Memerhati.....

Lama betul tak post entry kat sini... Sibuk sangat sampai tak sempat nak post.. Ada entry yang menanti untuk dipost tapi nak buka blog pun tak dan...

3 hari lepas kita dah membuang undi, bagi yang layak mengundi di pusat undi masing-masing.. Saya dan Hubby Baby keluar rumah seawal 8.05 pagi untuk ke pusat mengundi kami di SMKB, Kuantan. Ingatkan tak ramai lagi, rupanya.. beratur hampir 2 jam juga! Tapi demi kerana tanggungjawab, 2 jam tu tidak terasa berat.. Tambah-tambah lagi dengan Hubby Baby disisi.. Alhamdulillah, kami dah tukar kawasan mengundi.. Tak perlu pergi jauh untuk mengundi.. Dan tidak perlu mengejar masa untuk pulang semula ke Kuantan...

Orang bertanya "Kenapa mengundi kat sini, bukan kat Melaka? U all kan orang Melaka."
Jawapannya senang saja... Dimana bumi ku pijak, disitu langit ku junjung....
Dah 14 tahun tinggal di Kuantan, jadi Kuantan berhak mendapat undian kami..
Sama juga dengan zakat fitrah dan zakat pendapatan...

Urmmm.. Tapi bukan itu yang aku nak sebut.. Bukan pasal mengundi.. Bukan pasal pusat undi..Bukan pasal parti mana lawan parti mana.. Bukan pasal parti mana menang dan parti mana kalah... Tapi....

Wahai sahabat, wahai kawan, wahai saudara, wahai kaum keluargaku... Jagalah kata-kata dan perkataan yang dipost di FB, di Twitter (aku takde akaun Twitter tp dok baca anak-anak punya Twitter) dan juga di blog. Kata-kata melambangkan peribadi kita. Janganlah panggil orang lain dgn perkataan-perkataan yang mencalari peribadi kita sebagai orang Islam... Malulah pada ALLAH... Malulah pada malaikat yang sentiasa bersama dengan kita.. Malu juga pada yang bukan Islam. Jika pun nak tegakkan kebenaran kalian, gunakan perkataan2 yang berhemah dan baik.....
"Orang tu pun sama!". So? Anda pun sama lah dengan mereka. Apa bezanya?

Allah berfirman dalam Surah Qaf ayat 18:

مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ


..bermaksud " Apa pun kata yang terucap pasti disaksikan oleh Raqib dan Atid" (50:18)

( Hadith 40 Imam Nawawi oleh Ustaz Dr. Haji Zahazan B Mohamed & Hj Muhammad B Zakaria)

Yang buruk tu datangnya dari saya.. Yang baik itu datangnya dari Allah...Tapi kalau posting ini dianggap buruk pada anda, harap maaf...


Khamis, 18 April 2013

4 Perkara Sebelum Tidur



Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.

“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :

1. Sebelum khatam al-Quran
2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat
3. Sebelum para muslimin meredhai engkau
4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah “

Bertanya siti Aisyah :
“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “

 Rasul tersenyum dan bersabda :

1. “Jika engkau akan tidur , membacalah surat al –Ikhlas tiga kali
 Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran."





” Bismillaahirrohmaan irrohiim,
‘Qulhuallaahu ahad’ Allaahushshamad’ lam yalid walam yuulad’ walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Membacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat “



“ Bismillaahirrahmaan irrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa Muhammad wa’alaa aalii Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meridhai engkau


“ Astaghfirullaahal adziim aladzii laa ilaaha illaa huwal hayyul qoyyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah.




“ Bismillaahirrahmaan irrahiim, Subhanallaahi Walhamdulillaahi walaailaaha illallaahu allaahu akbar ( 3x )

( Tafsir Haqqi)

Moga perkongsian ini akan membantu kita menyelesaikan 4 perkara sebelum tidur...
Wallahu a’lam bishawwab

Selasa, 1 Januari 2013

Aku Belum.. Tapi Cuba Untuk Berusaha..

Bersediakah kita untuk ini???

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain. Moga kita semua rajin dan sentiasa berselawat ke atas Nabi SAW dan mengikut sunnahnya...

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya. Beruntungnya sesiapa yg dilebarkan laluannya....

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya. Akukah yg ditarik kaki??

 ✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka. Kenapa aku yakin ia bukan aku?
Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.


☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.