CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Khamis, 16 Disember 2010

Sisih

http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sisih
sisih; ; menyisih 1 beralih ke tepi utk memberi jalan kpd orang lain; menepi: Kalau ada kereta, ~lah. 2 menjauhkan atau mengasingkan diri ke; menyendiri: Apabila orang datang, dia segera ~ ke dlm bilik. menyisihkan meletakkan ke tepi; mengasingkan; mengesamping­kan: ~ diri mengasingkan diri. tersisih sudah diasingkan atau dipisahkan dr yg lain; terasing: Dia berasa dirinya ~ dr masyarakat kampungnya.

-tersisih sudah diasingkan atau dipisahkan dr yg lain; terasing: Dia berasa dirinya ~ dr masyarakat kampungnya

-menjauhkan atau mengasingkan diri ke; menyendiri: Apabila orang datang, dia segera ~ ke dlm bilik.

- bersisih berpisah, berasing; ~ antah dgn beras prb berasingan orang kaya dr orang miskin; menyisih 1. beralih ke samping atau ke tepi (utk memberi jalan lalu dll), menepi, me­nyamping: dia ~ ke tepi memberi jalan kpd ibunya mendapatkan adiknya; 2. meng­asingkan atau menjauhkan (diri) dr, meng­hindar, menyendiri: selesai sahaja majlis khatam, Bidin ~ hampir ke tangga; 3. = menyisihkan mengasingkan, memisahkan, menceraikan, memencilkan; disisih bagai antah prb a) diasingkan dr yg lain kerana tidak disukai; b) tidak boleh ikut campur ke­rana miskin; menyisihkan 1. mengasingkan (diri dll), memencilkan, menjauhkan: perasaannya yg berkecamuk itu hanya dapat ditenangkan jika ia ~ diri ke tempat yg sunyi; 2. me­misahkan, mengetepikan: pentingnya bahasa sbg alat dlm sastera memang tidak dapat disisihkan kerana kalau tidak ada bahasa, sastera juga tidak ada; 3. Id menyebabkan lawannya tidak dapat memasuki pertandingan selanjutnya kerana sudah kalah (dlm per­mainan dll), menyingkirkan (lawan); tersisih (sudah) diasingkan atau dipisahkan, terasing, terpisah: dia berasa dirinya ~ dr kawan-kawan yg telah lama bekerja di sana; hidupnya ~ dr kaum keluarga; sisihan (Mat) perbezaan antara nilai ke­putusan sesuatu uji kaji dengan nilai keputusan min beberapa uji kaji; penyisihan perbuatan menyisihkan: ~ diri dan perasaan kecewa terhadap penderitaan manusia.

Satu perkataan yang mempunyai banyak maksud dan banyak penggunaannya.
Ada orang akan menggunakannyadalam cara yang negatif.
Jika digunakan secara negatif, maka kesudahannya akan negatif juga.
Ada juga yang positif dalam penggunaannya.
"Ali menyisihkan diri dari pergolakan itu untuk menenangkan keadaan."

Ada manusia yang tidak suka berada dalam suatu kelompok, lantas dia menyisihkan diri. Tapi disebabkan penyisihan dirinya itu, akhirnya dengan sendiri dia merasa tersisih. Hinggalah pada suatu masa, dia menganggap dirinya disisih oleh kelompok tadi.
Dalam keadaan begini, penyisihannya itu membawa kepada kesudahan yang negatif...
Pengajarannya, janganlah kita cuba menyisihkan diri atas kepentingan diri sendiri yang bakal memakan diri..Bila dah terasa disisih, janganlah salahkan orang lain pula....

Mmm.. apa yang aku merepek ni??
Ops! lupa! Blog aku! Ikut Suka Aku!(credit untuk cousin aku, Syaidah sbb kenalkan ISA ni..)


Pengetik keyboard yang serabot..huhuhuu



0 comments:

Catat Ulasan