CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Jumaat, 20 Mei 2011

1000 Tahun Pun Aku Sanggup!

HAmpir 3 minggu aku menahan sakit.. Setiap kali tangan kiri dinaikkan melebihi middle range, mesti kesakitan yang amat sangat aku rasakan! Dan lebih seminggu juga aku terpaksa mengampu tangan kiri semasa menyidai baju.... Dalam diberikan peluang untuk mengurangkan dosa yang berjuta-juta tan itu, dah berkali-kali menitis airmata bila tahap kesakitan melampaui tahap ketahanan... 

Pergi GP, dia kata "U overworked ni.."
Pergi lagi sekali bila tangan memang tak boleh diangkat kerana kesakitan yg terlampau, terus aku dirujuk ke Dr Zainudin aka Dr Z, Ortopedic di KSH. Test..Test..Test... dan x-try...Shoulder Inpingement... Apsal dia ni x mo buat MRI ek?? 
Apa tu?? Saraf dan tendon di bahu kiri ni terkepit dah.. Ruang di tempat sendi tu dah kecil... Rawatannya? Open surgery untuk mengikis sendi supaya kecil sedikit.. Huhuhuu.. Tak mau dah operate-operate ni!!! Dr. Z beri choice untuk physiotheraphy selama 2 minggu. Lepas tu dia nak review balik... So this week will be one and a half weeks... ada lagi setengah minggu  sebelum direview...  And at the moment, aku adalah pengunjung tegar Physio Department KSH! Luka lama berdarah kembali ni!

My theraphist, Pn Rosmawati (aku panggil Wati aje.... Physio ni dah macam 2nd home aku dah sejak tahun 2002 dulu...) kata, "Kak Lin, K Lin kena faham ye.. Physio untuk impingement ni hanya untuk relief pain aje.. bukan cure.." Sama kes macam my herniated disc, low back pain & cervical pain tu la.. Hanya untuk tahan sakit and to slower the process from bad to worst aje.. But I did good! Dah 9 tahun bertahan tanpa dioperate untuk kesemua penyakit tu.. Tapi sekarang semua tu dah datang balik.... OK la tu... 

My next step is to lose weight sbb kena buat treatment gak untuk tulang belakang ni... Aduhh... Ini le step yang paling susah! Nak kena 'kikis' 15kg paling kurang pun! Banyak pergerakan yang terbatas dek keadaan penyakit tu. Meaning, I have to choose the suitable workout steps. Bukan tak pernah buat... Tapi.. apsal mesti ada "TAPI"????? BILA NAK START NI??????  
Ni yang den lomah ni!

But, at the moment, physio helps a lot.. I mean A LOT! I can drive without biting my tongue in handling the severe pain. I can hang the clothes on the clothesline without any help. I can wash the dishes again. I can move my left arm without bad pain bearable pain. I can clean the house without any restrictions But still I need my cleaner to come on Wednesdays to mop and suck away all the dust and iron some linens .
And the most important thing is.. I CAN SLEEP BETTER! The pain is no longer waking me up in the middle of the night. Alhamdullillah... 
I am trying to avoid the operation needed... I am willing to attend the physio sessions as long  as I need to! 
1000 TAHUN PUN AKU SANGGUP!

0 comments:

Catat Ulasan