CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

¤❤¤Oº°‘¨☜❤☞¤Lean on to each other ' '' '' ''❤ '' '' '' '' Keep holding on to each other¤☜❤☞¨‘°ºO¤❤¤
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Sabtu, 25 Jun 2011

Kanan!

Nabi bersabda,

"Jika salah seorang dari kalian hendak makan, makanlah dengan tangan kanan. Dan apabila

 ingin minum, minumlah dengan tangan kanan. Sesungguhnya syaitan makan dengan tangan 

kirinya dan minum  dengan tangan kirinya" [HR. Muslim] 


Bila baca hadith di atas, terus aku teringatkan Along. Masa kecil dulu, dia 

adalah seorang yang kidal.. Tulis @ conteng, ambil barang, makan, minum

 semuanya digunakan tangan kirinya.. Puas aku suruh dia makan dengan

 tangan kanan tapi tetap tangan kiri yang menyuap..

So, one fine day, aku ambil dia dari rumah pengasuh dan bawa dia balik rumah.

 Aku letakkan dia di meja makan dan sediakan nasi putih bersama dengan sup

 tauhu, makanan kegemaran dia tu... Then aku suruh dia makan... Tapi

 sebelum dia makan, aku ikat tangan kiri dia dengan kain pada kerusi makan tu.

 Meraung dia sebab tak boleh nak guna tangan kiri.. Aku unjukkan tangan kanan

 dia tapi dia tetap nak tarik tangan kirinya untuk suap nasi....

 

Huhuhuu... Masa tu menitik airmata Ummi dia bila tengok Along meraung nak

 makan tapi tak boleh.. Puas dipujuk... Lelama aku give up. Kenapa? Sebab tak

 tahan tengok anak meraung... Masa tu umur dia baru setahun lebih sikit..

 masih bertatih lagi... Bila dia dah pandai jalan, dia suka berjalan sambil

 kedua-dua tangannya diletakkan dibelakang.. So, aku mulakan acara mengikat

 tangan kirinya semasa makan semula.. Mula-mula memang Abahnya pun tak

 sampai hati nak buat gitu tapi... mana boleh makan minum pakai tangan kiri!

 Dalam terpaksa, kami teruskan.. Berpuluh kali jugaklah kami buat begitu.. tapi

 masa kat rumah sahaja. Bila makan diluar, kami suapkan dia makan...



Bila dia dah mula makan dengan tangan kanan secara sendiri tanpa perlu

 diikat, senangnya hati... Dan dia ada kelebihan yang kami tak ada.. Dia boleh

 tulis dengan kedua-dua tangannya dan tulisan dia lebih cantik bila dia

 menggunakan tangan kirinya.. Begitu juga bila melukis dan mewarna. Selain

 daripada itu, dia boleh tulis terbalik @ up-side-down tanpa apa-apa

 kesukaran!  ˙˙˙ɥɐllıllnpɯɐɥlɐ ˙˙ıuı ıɯɐʞ ƃunlns ʞɐuɐ ɐʎuɐʍǝɯıʇsı ɐdɐʇǝB
 

Dan sekarang, dia dah tak kidal lagi... Dan tulisannya adalah seperti cacing 

yang kepanasan diatas jalan tar! Tak caya? Cuba tengok kat bawah...


*Mmm....¡ɥıu ʇɐƃuɐs ʇɐɹɐs ɥɐp ƃuolɐ ɐpɐd nʞnpuıɹ˙˙ɐıp ɐdɯnɾ ʞɐʇ nƃƃuıɯ ᄅ ɥɐp ˙˙ɐıp ʞnlǝd ʞɐʇ nƃƃuıɯ ᄅ ɥɐp ˙˙˙ɐıp ɯnıɔ ʞɐʇ nƃƃuıɯ ᄅ ɥɐp ¡nʞɐ uɐƃuǝp ɥɐɹɐɯ ɐuǝʞ `llɐɔ ɐıp ɯɐlɐɯǝs ıdɐʇ¿ɐdɐuǝʞ˙˙˙˙ɐɐɐɐl qıɹɥƃɐɯ nʇ ɐsɐɯ ¡ɥɐɹɐɯ ɐuǝʞ ǝl ƃuɐɯǝɯ 

0 comments:

Catat Ulasan